Hvad er SEO? Læs guiden herunder, SEO for begyndere, så er du lidt med.
SEO er Googles søge maskine. Google bliver brugt mange gange dagligt, af milliarder af mennesker. Både på PC og på mobil version. Total set er der 2,3 millioner søgninger på Google pr. sekund. Det giver 187 millioner unikke månedlige besøgende på Google sider. Total set er der over 130 trillioner indekserede hjemmesider tilgængelig.
32,8% af alle mennesker, klikker på den øverste der kommer frem, når de søger på Google. I ovenstående eksempel med sko, vil folk klikke på den viste (betalte) annonce.
Havde denne annonce ikke lagt der, vil de have klikket på den øverste, ubetalte site, som Google giver den bedste ranking.
Kun 9% går videre og læser sites på side 2 i Google.
Har du penge nok, kan du betale dig til at ligge på placering nr. 1 altid på Google. Det er ikke det betalte placering jeg vil gå i dybden med på denne site.
Hvilken type SEO findes der?
SEO er mange ting. Mange ting kan du som administrator af en site, selv håndtere, alt efter dine færdigheder.
Overordnet set, er alt nedenstående SEO:
- Seo trekanten
- Grundlæggende optimering
- Søgeordsanayse
- On site optimering
- Off site
- Teknisk seo
- Kan du se i backend
- Pagespeed
- Indholdsbeskrivelse (beskrivelsen af siden, ikke det der er på siden)
- Ingen døde links
- Kan du se i backend
- Indholds SEO
- Er det du kan se som bruger
- Koblingen til sociale medier
- Unikt indhold (sharable)
- Kvalitetsindhold
- Er det du kan se som bruger
- Shottail / Long tail
- Ikke nok at være husket
- Accocieret kendskab
- Når man så at sige kendes for noget (andet end sit produkt)
- Koblingen mellem kendskab og specifikke
- Accocieret kendskab
Hvordan udfører jeg en god SEO?
Lige så snart du har lavet en web site, kravler der små Google boots, rundt på din hjemmeside, og indeksere din site.
De tager udgangspunkt i forskellige punkter, der er meget relevant for dig at have kendskab til. Ihvertfald hvis du ønsker at ligge højt i Google søgning – ubetalt.
Ting du skal tage højde for er: Ordvalg i overskriv, site, indholdsbeskrivelse, meta describtion og title. Få Google til at se, der er harmoni mellem det du skriver, det skal give mening, og få kunden til at bruge tid på din site.
Hypotetisk scenarie
Vi laver lige en hypotetisk scenarie, jeg har en virksomhed, der sælger hoppebolde, mit speciale er lyserøde hoppebolde. Den virksomhed, vil der blive taget udgangspunkt i, i alle scenarier fra nu af.
Lad os antage at min hjemmeside hedder: www.hoppebolde.dk
Url
Når jeg opretter et produkt på min hjemmeside, fremkommer der en unik url for den pågældende side. Når man opretter en ny side, fremkommer ofte en underlig sidenavn, som man kan ændre.
Nu vil jeg oprette en produkt med lyserøde hoppebolde. Så vil jeg ændre min url til at hedde /lyserøde gummibold.
Grunden til at jeg vælger at ikke kalde den, hvad nu end den er kaldt tidligere er, at de små Google boots, elsker det hele giver mening. Dvs. min hjemmeside hedder www.hoppebolde, og nu hedder undersiden /lyserød gummibold. Tilsammen giver det www.hoppebolde/lyserød_gummibold. Dvs. de små boots genkender temaet fra hovedsite, til undersite.
Produktbeskrivelse
Nu vil jeg så beskrive mit produkt lyserøde hoppebolde. Her er det selvfølgelig relevant at give praktisk info, som diameter, hoppe længde, vægt mm… Men hvis du kun skriver disse informationer, får du ikke mange plus point af Google boots for dette.
Hvis du derimod begynder at beskrive hoppebolden ala: Med denne lyserøde gummihoppebold, har du ikke blot en hoppebold der kan hoppe 8 meter, trods dens lave vægt på 9 gram. Du får en hoppebold der er unik for brugeren, fordi den kan lave tredobbelt saltomotale i luften, hvis du kaster med baghånd. Flere af vores kunder beskriver vores lyserøde gummi hoppebold, som den bedste hoppebold de har anvendt. Nedenunder er en video af, hvordan du vil kunne få bolden til at lave piruetter, af sig selv, blot du lige puster på den. Dette er en eksklusiv finesse, som kun ses hos vores lyserøde gummi hoppebold.
(LINK TIL DIN YOUTUBE KANAL, HVOR DU SELVFØLGELIG HAR EN INFORMATIV OG SPÆNDENDE FILM LIGGENDE. DETTE GIVER KUNDEN MERE GLÆDE PÅ DIN SIDE, MERE TRUST, LÆNGERE TID PÅ DIN SITE, OG LANGT GLADERE GOOGLE BOOTS. SAMT BRUGT TID PÅ DIN YOUTUBE KANAL, SOM OGSÅ GIVER DIG EN GOD RANKING, ISÆR FORDI DU JO SELVFØLGELIG LINKER TILBAGE TIL DIN EGEN SITE)
Skriv præcist og konkret, men lækkert og tilpas langt
I den optimale verden, skal du skrive så kort og præcist, men samtidig så langt og lækkert at kunden får lyst til at bruge tid på den pågældende lyserød hoppebold side. At jeg så synes det er lidt for hypotetisk at skrive for meget om lyserøde hoppebolde, skal du se bort fra. Jeg vil anbefale så meget tekst som muligt, som er så informativt og lækkert som muligt. Nogle siger konkret 2000 ord. Men det er ikke godt, at skrive fylde, bare for at skrive 2000 ord, giver ikke dig noget godt, tværtimod.
Backend SEO Meta title og describtion
Inde backend på din site, får du også sådan noget som SEO title, korttitle og meta describtion. Dette er noget du selv kan definere, (bortset fra korttitle som er det du har kaldt din site = /lyserød gummibold).
Det er det du skriver her, der kommer frem, og bliver synlig for brugeren, når de søger på Google.
Hvis du ikke udfylder de felter, gør din site det ofte af sig selv, og så kan den bare tage det første du har skrevet på din site. Og dette er langt fra altid optimalt at den tager dette. Det er den apetizer, der skal lokke kunderne, via teksten, til at vælge netop dig, istedet for din konkurrent, som måske ligger lige ovenover/nedenunder i søgningen.
I min hypotetiske metatitle, vil jeg skrive:
KØB Danmarks bedste lyserøde gummi hoppebold HER.
I min hypotetiske meta describtion vil jeg skrive:
Med vores lyserøde gummihoppebold, har du danmarks bedste hoppebold, den kan lave piruetter og saltoer.
Jeg vil anbefale du anvender 67 tegn i din meta title, og mellem 130-150 tegn i din meta describtion.
Hvilke ord skal jeg bruge?
Når du skal finde ud af hvilke ord du skal bruge for at beskrive dit produkt, her lyserøde hoppebolde. Skal du sætte dig i brugerens sted. Er det noget der kræver en længere teknisk viden, eller er det mere almen knowled. Til hoppeboldene, vil jeg bruge de ord, som jeg har anvendt ovenfor.
Hvis jeg solgte et specifikt mærke, fx Apple Iphone 8plus med 164Gb og specifikke kamera, og alle øvrige oplysninger, vil jeg skulle bruge dem, på den rigtige måde.
Og hvorfor så dog det, kan du sidde og tænke…
Jo ser du, nogle søger på et enkelt ord, fx Iphone (short tail)… Det ord vil du gerne vises på… Og andre søger på Apple Iphone 164Gb (long tail). Jo mere konkret søgningen er, jo mere købelyste er folk, og jo tættere er du på et salg, når kunderne ender på din site.
Lidt som at gå på biblioteket
Det er lidt som at gå på biblioteket.
Hvis du går på biblioteket for at låne en bog. Har du flere millioner at vælge imellem.
Hvis du derimod vælger at definere det, til på biblioteket for at låne en fagbog, har du allerede afskåret romaner, børnebøger mv.
Vi går en tand videre, du vil låne en fagbog på biblioteket der omhandler, hvordan man renovere violiner… Så er der nok ikke mange at vælge imellem. Til gengæld når du finder de få der er, låner du sikkert det du finder….
Sådan kan man også betragte en søgning på Google.
Søgning på sko
Nu laver vi lige den samme søgning, blot på sko.
En søgning på sko, giver millioner af resultater, og du køber intet.
En søgning på sorte sko, giver lidt færre resultater, og du kan sidde og kigge lidt, og se om der er noget der er mere relevant end andet.
Du går en tand videre, og søger sorte nike sko, frem kommer der pludselig noget der er relevant. Du søger sikkert information om hvilken model der ser hvordan ud.
Næste søgning du laver kan være Sorte Nike Free sko, frem kommer der kun sorte nike free sko, nu er det blot at klikke, og vælge din str… Med mindre du definere det i din søgning også, ved at skrive sorte nike free sko str 42.
Der ligger højest sansynligt et salg, hvis der kun er en site der kommer frem med den søgning.
Sådan er det for alle sites. Vi skal tage hensyn til både short tail og long tail søgning, da vi gerne vil have salget til alle kunder. Også dem som skriver lyserøde nike free sko str 42.
Undersider, til redirects/henvisninger
Hvis nu vi i vores virksomhed ikke sælger lyseblå acryl hoppebolde, men ved der er mange søgninger på dette ord. (det kan man se via Google Ads værktøj). Kan det være relevant at lave en undersite med links til de øvrige hoppebolde vi sælger i samme farve.
Den site kunne vi fx kalde /lyseblå acryl hoppebolde
På denne site, vil vi kunne informere kunderne om, vi har nogle vildt fantastiske lyseblå gummihoppebolde (og så indsætte link direkte til den site med lyseblå gummi hoppebolde), men ellers fører mange andre hoppebolde i blå farve (indsæt link hvor du har sorteret alle de lyseblå hoppebolde fra).
På den måde har du lavet en Google venlig site, med komplimentær vare der kan købes og anvendes istedet for det kunderne faktisk har købt.
Det kan også være sites som relatere til noget som andre kalder noget andet.
Scenarie
Fx hvis vi havde en batteri virksomhed, og vores batterier hedder str 1,2,3 og 4, og hos Fætter BR sælger batterier der hedder str a,b,c og d.
Så kunne man lave en overskuelig konverteringstabel, med links selvfølgelig til de rigtige batterier.
Fætter BR – os
A – 1
B – 2
C – 3
D – 4