Hvad er rart at vide, når det kommer til Facebook start for virksomheder??
Inden du laver en virksomhedsside på Facebook, er det relevant at vide, er dine kunder på Facebook, eller hvilken platform anvender de? Læs mine tips til Facebook start for virksomheder.
Når du har fundet ud af det er nødvendigt med en Facebook side, skal du have den oprettet. Her skal du nøje udvælge dine informationer og tekst om virksomheden. Det skal være appetizer for dine kunder, og nemt tilgængelige oplysninger, så de ikke hopper over til konkurrenten. Det vil være trist at miste kunder, fordi de ikke kan finde de informationer de søger.
Opslag
Når du skal lave opslag på Facebook, kan du benytte dig af side administrator, hvor du kan bruge Facebooks egne gratis opslagsværktøj. Men du kan her også gå ind og betale for at booste eller promovere dit opslag ud til et bestemt segment/målgruppe.
Hvis du arbejde mere kompleks og dybdegående måde at lave opslag på, skal du anvende Business Manager til din Facebook side. (dette vil jeg ikke komme omkring her).
Når du skal lave opslag, så har jeg nogle hovedregler jeg forsøger overholde.
How to at lave opslag på Facebook
- Slå aldrig op på samme tidspunkt hver gang.
- Slå op når dine kunder er online. (de færreste har primær målgruppe online kl3 om natten) (mange tjekker Facebook fra morgenen 6-8 og igen efter 15, mens det topper ved 19 tiden)
- Slå aldrig op på samme ugedag hver uge.
- Slå aldrig samme tekst op. (det kan Facebook ikke lide)
- Slå aldrig det samme billede op. (det kan Facebook simpelthen bare ikke lide, og vil derfor gøre at man ikke når lige så langt ud som hvis man benytter unikke billeder – man kan redigere billedet i fx. Photoshop, så det ikke er det samme)
Brug gerne og husk
- Brug gerne et planlægningsværktøj, til at ligge fx en måned eller tre’s markedsføring ind. Selvfølgelig med forbehold for pludselige opslag, man kun kan skrive på dagen. (Jeg er meget glad for programmet Later, som er lavet til Instagram, men hvor man også kan koble Facebook på). (man kan også sagtens anvende Facebooks egne planlægningsværktøj, ved at trykke planlæg istedet for udgiv når man har skrevet tekst og lagt billede på).
- Indsæt links til din hjemmeside. Du skal have kunderne derind hvor det skaber omsætning, selvfølgelig den rigtige landingsside (som er det pågældende produkt/ydelse du henviser til i din tekst).
- Skriv til dine kunder/målgruppe/segment. Det duer ikke du anvender dit fagsprog/termer, hvis dine kunder ikke forstår det. Men omvendt hvis dine kunder kan et specifik fagsprog, så duer det heller ikke at tale til dem somom de ikke ved hvad det er det handler om.
- Lav konkurrencer, der fordre dine kunder til at kommentere, like og dele. (læs siden med hvad må man og hvad må man ikke på Facebook)
- Husk relevant præmien til konkurrencen, skal relatere til din virksomhed. Det giver ikke meget fidus, at have en Skobutik og udlove en gavekurv fra Føtex. Udnyt, du kan give noget som skaber relation, du ikke giver det for som det koster kunden at købe mv. Det kan også give en voldsom god markedsføring af et produkt, hvis man fx. har et nyt produkt, man lige vil udlove som præmie… Kommentar som: Tagget veninde navn: se lige her, den er de nye fede sko fra Ecco, dem jeg har hørt der skulle kunne gå af sig selv, så man ikke slider på sine egne ben.
Hvad er formålet med opslag?
Og hvad er så hele formålet med at slå op på Facebook??
Jo, jeg tænker de fleste vil gerne have flere relevante like, mere salg, mere synlighed, bedre branding, forbedret bundlinje, flere kunder, mere opmærksomhed ea.
Facebook er bygget op efter en algoritme der som udgangspunkt, belønner sites, som har aktive likes. (dvs. dine kunder er ikke “døde” kunder fx en virksomhed der slår op en gang årligt med 7000 likes, som ikke interagere når der kommer opslag, det duer ik). Facebook er rigtig glad for virksomhedssider der interagere med deres kunder, dvs. dine likes skal like opslag, kommentere dine opslag, dele dine opslag, bruge tid på at læse dine opslag. Så får du mere goodwill af Facebook, og bliver mere synlig (gratis selvfølgelig)